Voor het weergeven van de inhoud op deze pagina is een nieuwe versie van Adobe Flash Player vereist.

Adobe Flash Player ophalen

GALERIES
ARTACASA
Het Lichte Leven

Over haar inspiratiebron vertelt Van den Berg:
‘Tussen 1975 en 1990 woonde ik in de Nieuwmarktbuurt in Amsterdam, recht tegenover een bordeel. Ik leerde de dames die daar werkten van dichtbij kennen. Daar waren bijvoorbeeld ‘De Stiertjes’, een stel stevige tweelingzussen die keurig getrouwd waren en in Lelystad woonden, maar wél de hele week op de Wallen aan het werk waren en Hetty, een stille en wat oudere vrouw, die altijd achter het raam zat te breien.
Of Aiicha, die vroeger een man(en bokser) was geweest en een van de eersten die zich in Nederland heeft laten ‘ombouwen’ tot vrouw. Wat me opviel was dat de vrouwen ondanks hun beroep hun trots bleven behouden. Maar er waren ook schrijnende gevallen van heroïnehoertjes of meiden met foute vriendjes. In de ijssalon van Truus en Lio Tofani mengden allerlei mensen uit de buurt zich met elkaar, die bij een cappuccino of een ijsje ‘het leven’ doornamen. Nog steeds staan al die indrukken op mijn netvlies: die plekken, die mensen, dat straatbeeld’.

De impressies van de kunstenares leidden tot broeierige ‘Fellini-achtige’ sfeerschetsen. In de expositie Het Lichte Leven heeft Carolien van den Berg haar visie op de ‘lichtheid van het leven’ willen uitdrukken. In een serie speelse pentekeningen en gouaches staat de sensuele, romantische verbinding tussen mensen centraal. Ook in de kleurrijke portretten van mannen en vrouwen is het verlangen naar intimiteit onmiskenbaar en voelbaar.
Uit: TABLEAU, fine arts magazine, (nr. 6 dec 2006 / Jan. 2007)

At Galley ArtaCasa Carolien van den Berg hangs gouaches and ink-drawings that reflected the styles of both Kees van Dongen and Picasso -the simplicity and fluidity of the lines.
You will either like it or reject it; but you will not be able to ignore it.
Daniel Gould’s Gallery Report.